Ravno sledenje je primarni namen monografije, saj želimo osvetliti področje vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi učenci, skrb za katerega je domena države, šole in učiteljev. Pri tem posebej obravnavamo predvsem pedagoške delavce, saj izhajamo iz predpostavke, da najvišjo kakovost na področju vzgoje in izobraževanja lahko dosežemo le takrat, ko se učitelji zavedajo svoje temeljne odgovornosti pri poučevanju nadarjenih in talentiranih učencev, poznavanju njihovih sposobnosti in lastnosti ter različnih potreb.
Nadarjeni učenci imajo namreč pravico do ustreznih izobraževalnih možnosti, ki bodo izzivalno in stimulativno naravnane ter optimalno razvijale njihove potenciale. Za dosego tega pa moramo poskrbeti za ustrezno usposobljen pedagoški kader, tako na psihometričnem (tj. opazovalni identifikaciji nadarjenih) kot tudi na pedagoškem področju.
Če želimo prispevati k samouresničitvi otrok in mladih ter s tem k razvoju in napredku celotne družbe, moramo stremeti k implementaciji specifičnih učnih programov oz. načrtov, ki bi poleg splošnih-vzgojno-izobraževalnih optimalno zdovoljevali intelektualne in osebnostne potrebe visoko sposobnih individuumov.
Vsebina monografije je razdeljena na pet poglavij oziroma tematskih sklopov, ki so pomembni pri razumevanju in nadaljnem raziskovanju področja nadarjenosti in talentiranosti.