Podroben opis začetka vojne in potovanja skupine beguncev iz Kojskega do mesta Cimini in po desetih mesecih v Vilanovo je predstavljen v naslednjem spominskem zapisku Frančiške Oblak iz Kojskega. Zapiski so bili zaradi svoje izpovednosti že predstavljeni na razstavi in objavljeni v istioimenski knjigi Brestje in Kojsko: upravni in kulturni center Brd do 1945. sledijo trije krajši zapiski posameznikov, ki so vojno doživljali kot civilisti, vsak na svojem domu. Anton markočič je zapisal spomine na svoje otroštvo v Slapniku, od fronte sicer oddaljenem in odmaknjenem delu Brd, ki ej služil za počitek in okrevanje italijanskih vojakov. Dora Obljubek je opisala prihod in sožitje z italijanskimi vojaki v Višnjeviku, v sosednjem Gradnem pa je vikar Janez Podobnik sprva v nemški kurzivi, vidno v strahu pred italijanskimi vijaki, zapisoval novice in opažanja v glavnem v povezavi z vojaškimi dogodki na fronti ter s prihodi novih italijanskih oddelkov v Gradno. Berilo zaključuje najobsežnejši sklop zapiskov Bruna Podveršiča, ki na nek način predstavljajo izjemo. Avtor ni sam doživel prve svetovne vojne, saj je bil rojen leta 1926. O njej sta mu pripovedovala njegov oče in stric ter številni posamezniki, ki jih je v okviru službovanja pa tudi kako drugače spoznal po drugi svetovni vojni. Vsak sklop uvaja krajša predstavitev avtorja, saj imajo skoraj vsi že svoje bibliografije v Primorskem slovenskem leksikonu in še kje drugje. Iz spominskih zapisov odsevajo različni pogledi in doživljanje enakih situacij: sobivanje z italijanskimi vojaki je bilo za enega sožitje, za drugega prisila, vendar je potekalo sorazmerno dobro, za tretjega pa trajajoča "nočan mora". Le-to nam kaže, da lahko posamezniki na različen način dojemajo in doživljajo isto situacijo. Zapisani spomini dokazujejo tudi dejstvo, da se – kot že omenjeno – spominjanje spreminja skozi čas skupaj s spremembami v družbi in usodami posameznikov v njej. Kljub vsemu nam podrobno branje spominov pokaže pogled v črno-beli sliki ene in druge strani, ki je kot življenje samo daleč od enostavnih opredelitev dobro ali slabo, kriv ali nekriv.