Jezik: slovenski jezik
Število strani: 90
Vezava: broširano
ISBN: 9789616036580

Skala in srce

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on reddit

KATEGORIJA:

REDNA CENA:

13.59 €

VAŠ PRIHRANEK: 1,36 

VAŠA CENA

12.23 €

1 na zalogi

DOBAVNI ROK:
1 - 3 DNI
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on reddit
Jezik: slovenski jezik
Število strani: 90
Vezava: broširano
ISBN: 9789616036580

Vinko Möderndorfer je v novi pesniški zbirki >slabič<, ki še vedno >verjame v besede in ne v dejanja<, kot pravi v pesmi Slovo. A ne vzemimo ga povsem zares, namreč: kaj pa je poezija drugega kot eminentno dejanje (in dajanje, kot bi rekel njegov kolega po peresu); dodajmo: tudi jemanje. Skala in srce, naslovna sintagma, se na prvi pogled zdi nekoliko manihejska, vendar je med obema pojmoma že v >posvetitveni< pesmi vzpostavljeno dinamično razmerje: trdo in mehko, negibno in utripajoče; vendar: tudi srce je lahko kamen in tudi skala lahko >zajoče<; trden si kot skala in imaš rahlo srce, skala asociira na stalnost, srce na njeno nasprotje; v genitivnem jeziku modernizma bi lahko rekli: srce skale, skala srca. Skala in srce sta pojma, ki prihajata iz same sredice Möderndorferjeve pesniške zaloge; ob njiju še (vsaj) samotnost, seme, smrt. Vsak pojem je >tematiziran< v posameznem ciklusu zbirke, med seboj pa se prepletajo tudi skozi celoto. Tako je pesnik osamljen v >praznem mestu<, New Yorku, od koder zbirka prihaja, intimnejši je od Lorce v istem megalopolisu (in tudi bolj sprijaznjen od Detele, na katerega pogosto pomisli), in to mesto prodira globoko v njegovo >srce<. Mesto in pesnik pa se ne izključujeta, temveč med njima potekajo izvirne eksistencialne premene: mesto oziroma svet se preoblikuje v telo in telo postaja mesto in svet. Pesnik v tem mestu, >zelenem jabolku<, ni izgubljen; ko se, denimo v melanholičnih >blue hours<, sprehaja po njem, se sprehaja po sebi, in tudi mesto se v njem ne izgubi, nasprotno, celo najde svoj >smisel<; med njima je kočljiva, a vendarle naklonjena bližina.

In erotika, vselej povezana s strahom; že smo pri semenu. Möderndorferju pisava vselej – tako se vsaj zdi – kar >sama od sebe< zaide v erotiko, Eros, ki ga pri tem vodi, pa ni samo bog ljubezni, temveč življenja na sploh. Pisati o pesnikovi erotiki ni preprosto, Möderndorfer je tudi uspešen (erotični) prozaist, ki piše nazorno in >sočno<, kakor bi zares >sam bil zraven<, hkrati pa moramo vedeti, da je tudi v poeziji lirski subjekt samo >junak< pesmi, in mu ne smemo čisto vsega verjeti. Kakor koli, Möderndorferjevo doživljanje sveta je vselej dvojinsko, čeprav >glagoli srca< pri njem niso nikdar razčustvovani. V erotičnem (in seksualnem) odnosu pesnik daje in jemlje, se pojavlja in izginja skupaj z žensko, hkratno je medsebojno uživanje, dopolnjeno z zavestjo o minljivosti, ko užitek prihaja, že odhaja, v dvigu je že tudi spust, v vdihu izdih, v stoku ugodje in bolečina, oči so zaprte od popolne privzdignjenosti v izpolnitev in hkrati izpraznjenosti oz. padca v nič (male) smrti. Ljubezenski besednjak pa ne samo da ni sentimentalen, temveč je tudi krut. Erotični odnos ni >evharistija<, užitek in moč v njem nista nikdar enakovredno razporejena, vselej se ve, kdo je tisti, ki deli, in kdo ponižno sprejema. V Möderndorferjevem primeru moški, ki bi rad žensko v celoti zasedel (zrinil vanjo >celega sebe, vse svoje življenje<), ženska mu v tem odnosu služi kot >moja mala velika sužnja<, opisuje jo s pogostimi svojilnimi zaimki, pri čemer se zaveda njihove semantične nezanesljivosti; evfemizem >imeti žensko< pa lahko pomeni samo imeti oziroma najti samega sebe. In seveda lepoto, ki pojmovanje drugega kot zgolj sredstva presega: žensko telo, ki ga Möderndorfer opisuje kot psihofizično totaliteto, je preprosto lepo.

Najti samega sebe pa pravzaprav pomeni: nenehno iskati se. Möderndorfer se s pomočjo metonimij, pogostih besednih iger in razvezanega, a jedrnatega verza, premika v svetu, razpetem med >skalo< in >srcem<, pri čemer je faza >čudenja< pri njem že mimo, zdaj zrelo sprejema in spoznava tako sebe kot svet. Pogoste so aforistične kurzive, lapidarne definicije in povzemajoče poante pesmi, pri čemer skoraj nikdar ne ostaja brez rahle distance, celo ironije, izrečene v bistroumnih pesniških paradoksih (kakršen je >pozabljati s spominom<). A rezultat njegovega iskanja je nezanesljiv. V mestu se je mogoče, prav tako kot v telesu ženske, tudi razbliniti. Da, tudi umreti. S smrtjo se zbirka zaključuje, z žalostno smrtjo materinskega bitja, ko se vse drugo zazdi nepomembno. Ali pa tudi ne: tisto, kar je v življenju – oziroma vitalističnem Möderndorferjevem kozmosu – najpomembnejše, nemara ni smrt, temveč življenje samo, nerazdružljiva celota samotnosti, semena in smrti, ali, povedano z naslovno sintagmo, skale in srca.

Dostava in osebni prevzem

Blago naročeno v naši spletni knjigarni, bomo po pošti poslali na navedeni naslov. Blago je navadno dostavljeno v 2. do 5. delovnih dneh po naročilu. Pri naročilih katerih skupni znesek ne presega 30,00 EUR, se obračuna pavšalni strošek soudeležbe pri dostavi v višini 3,50 EUR in velja za pošiljke dostavljene na območju Slovenije. Stroškom dostave se lahko izognete tudi z osebnim prevzemom  na sedežu podjetja Buča d.o.o. (Kolarjeva ulica 47, Ljubljana). Plačilo na sedežu podjetja je možno samo z gotovino.

PRIPOROČA
VAŠA CENA

5.00 €

VAŠA CENA

15.00 €

VAŠA CENA

15.00 €

99 na zalogi

ZALOGA

Večina knjig na zalogi.

ZALOGA

Večina knjig na zalogi.

VARNO NAKUPOVANJE

Možnost plačila s kreditnimi karticami,
po predračunu ter plačilo po povzetju.

VARNO NAKUPOVANJE

Možnost plačila s kreditnimi karticami,
po predračunu ter plačilo po povzetju.

KNJIGA TEDNA

Knjiga tedna po posebni ceni.

KNJIGA TEDNA

Knjiga tedna po posebni ceni.

DOSTAVA

Hitra dostava.